Tiggare i Stockholm – en välfärdsstad förnädras

 

DN

Utanför en biograf på Sveavägen ser jag ett ungt par som gör sig redo för natten. De verkar lite upprymda och har hittat några lastpallar så att de slipper ligga direkt på den kalla trottoaren.

De kör sina täcken och andra tillhörigheter i en barnvagn. Men trots dubbla täcken har de både jackor och mössor på när de kryper ner.

Längre bort i Observatorielunden ligger ett tjugotal kvinnor och män under ett skyddande tak.

Deras plats verkar betydligt lugnare än ute på gatan. På andra sidan Sveavägen ser jag en man som sover alldeles intill en bar. Det är stängningsdags och högljudda unga män strömmar ut på gatan. Men mannen snarkar ändå ljudligt under sitt täcke.

På Olof Palmes gata sover de i klungor. Det ser ut att vara många par och kanske hela familjer. De ligger tätt intill varandra och det är svårt att se avgöra hur många som ligger under lagren av täcken och filtar.

När jag kommer ner på Vasagatan ser jag ett täcke som börjar röra på sig. En kvinna reser sig och stretchar ryggen. Sedan glider hon ner under täcket igen.

Jag fortsätter upp på Hamngatan som nästan ligger öde så här sent på kvällen. Jag ser bara hemlösa och en och annan taxi som letar efter kunder.

Längs Birger Jarlsgatan är dock nöjeslivet i full sving. Jag passerar tre hemlösa som sover på trottoaren. En av dem ligger så att de förbipasserande nästan måste kliva över honom men ingen verkar störa sig eller reflektera över att han ligger där. Han kanske helt enkelt tillhör dagens gatubild i Stockholm.

Jag är tillbaka på Kungsgatan och under min promenad har jag räknat till över 100 människor som sover på gatan.

Mannen utanför sängbutiken ligger kvar och sover. I pappkartongen ligger 12 kronor.

Roger Turesson i DN: http://www.dn.se/sthlm/stockholm-en-forandrad-stad/ 

Lösdriverilagen avskaffades 1964, eftersom behovet att tigga ansågs undanröjt.

 

Nu har vi tiggare Sverige

På gator och vid livsmedelsaffärers trösklar

Det sitter där dag efter dag

I blåst, regn och kyla

Och utmanar välfärdens högborg

Utsätter vår solidaritet för prövning

Och sätter Solidaritetsidealet i gungning

Låt solidaritet omfatta alla och utelämna ingen

 

