Om ”framtidslös” politik

”Ska politiken syssla med grandiosa uppifrånprojekt eller ska den skapa utrymme för medborgarna att själva skapa och bygga?  Jag sympatiserar med den senare linjen, men den förra börjar bli allt vanligare i vänstersidans debatt.

– skriver PJ Anders Linder Mars 6th, 2011 på ledarbloggen i SvD som kommentar till artikel av idéhistorikern Sverker Sörlin, som kritiserar Fredrik Reinfeldt för att driva en ”framtidslös” politik”.

Se hela texten på http://blog.svd.se/ledarbloggen/2011/03/06/har-star-det-att-vi-inte-har-nagon-framtid/

Sverker Sörlin:

”Det berättelselösa och framtidslösa Blade Runner-samhälle där människor skyndar sig hem för att i avskildhet göra av med de extra tusenlappar som jobbskatteavdraget gett dem… Man är beredd att avstå de där tusenlapparna. Jag skäms nästan över dem, jag har massor av såna. Vad ska jag göra av dem allihopa?

Jag mår illa vid tanken på att de  faktiskt skulle kunna få en bättre användning i samhället… varje månad häpnar jag över att jag har mer pengar över än förut. Jag tänker – detta är ett missförstånd!”

Så långt är det inte svårt att hålla med PJ Anders Linder.

Men sedan blir det svårare – när redaktören övergår till att lovorda  någon slags Laissez faire och Visionslöshet.

Uttrycket förklaras på http://sv.wikipedia.org/wiki/Laissez_faire

Kina utvecklar en ekonomi med låga koldioxidutsläpp, bygger kärnkraftverk och bygger järnvägsspår för höghastighets tåg i raskt takt.

Kina vet vad som krävs och agerar därefter.

Menar PJ Anders Linder att regeringen skall låta framtidsfrågor till medborgarna att fixa på individuell nivå?

