En lektion i samhällskunskap

–       Jag tänker berätta om när jag missade att ringa ett samtal och därför förlorade tvåhundra miljoner kronor, och hur jag en morgon höll på att bli skjuten i huvudet. – Ulf Malmros inför Sommer i P1 med Ulf Malmros.

Det två hundra miljoner var en möjlig förtjänst från Stieg Larssons manus till deckare som Ulf Larsson lät ligga oläst.

Sommarprogrammet med Ulf Malros ringde i huvudet vid ett biblioteksbesök. Och ut kom jag med Stig Larssons böcker som var nämnda i programmet.

Sist jag läste en deckare var jag 19 år.

Stieg Larsson, eller Karl Stig-Erland Larsson som han heter skrev tre sammanhängande deckare.

Alla tre böcker utgavs för efter hans död 2004.

Den första heter boken Män som hatar kvinnor publicerades 2005 och den andra, Flickan som lekte med elden kom året efter.

Den sista boken, Luftslottet som sprängdes utkom kom ut 2007.

Författaren använder deckareformen för att på ett mycket skickligt sätt beskriva hur saker och ting fungera inom regeringen, Säpo och andra myndigheter.

Med sin bakgrund som reporter för TT, chefredaktör för tidskriften Expo och som författare av Science fiction och ett antal andra böcker om extrem höger och sverigedemokraterna är författaren väl bevandrad i hur samhället fungera i verklighet.

Det viktigaste elementet i en demokrati är åsikts- och yttrandefrihet, konstaterar Stieg Larsson.

”Fröken Salander, om jag upphäver ditt förvaltarskap så innebär det att du har exakt samma rättigheter som alla andra medborgare. Men det innebär också att du har samma skyldigheter. Därmed är det din förbannade plikt att sköta din ekonomi, betala skatt, vara laglydig, och bestå polisen vid utredningar av grova brott. – domaren Jörgen Ivarsson i Luftslottet som sprängdes.

