Geely köper Volvo, vad händer sen?

Spelar det någon roll att Volvo får ett kinesiskt bolag som ägare istället för ett amerikanskt bolag? Volvo får två hemmamarknader, Sverige och Kina. Globalisering medför att nationsgränser har spelat ut sin roll.

Ekonomierna i världen flätas samman och konkurrensen skärps. Det är numera fullt möjligt att flytta modern teknik och producera avancerade tekniska produkter på flera ställen på jorden.

Geely vill ha en självständig Volvo och huvudkontor, utveckling och verksamhet blir kvar i Göteborg och Sverige. Samtidigt vill Geely få fart på Volvoförsäljningen i Kina.

Det säger Geelys talesperson i Sverige, Anders Fogel. ”Det finns inga planer på att flytta verksamhet till Kina.

Och fackliga avtal precis som avtal med återförsäljare ligger fast. Skriver DI i sin webbtidning.”
En av konsekvenser av Geelys köp av Volvo blir att tillverkningskostnader i Sverige kommer i fokus på ett helt annat sätt.

Volvos underleverantörer kommer på sikt att jämföras med andra på världsmarknaden.

En del underleverantörer kanske flyttar sin produktion till Kina eller till något annat land där villkoren är gynnsamma.

En del har redan gjort det. Volvofabriken är räddad, men framtiden är fortfarande ovisst.

En sak är kristallklart – skall svenskt näringsliv klara den globala konkurrensen måste företagens produktionskostnader sänkas.

I affärer finns det ingen andra pris, för försäljare blir en beställning eller ingen försäljning! Lyssna på företagarna!

Annonser